astma och allergiutredningen klar

Efter många om och men har jag äntligen svar på frågor jag haft i ett och ett halvt år: har jag eller har jag inte astma/allergi?

Blodprov togs redan i våras och har numera papper på att jag inte har någon av de vanligaste allergierna i alla fall. Dock kan jag vara överkänslig för vissa starka dofter/lukter. Det ena utesluter ju inte det andra.

För en månad sen gjorde jag spirometri, att jag fått testa lungkapacitet på riktigt. Jag har ej KOL, vilket jag är glad över. Däremot har jag kanske inte elitidrottarlungor, men jag är glad över att det inte är KOL i alla fall.

Däremot efter testerna och skillnaden före och efter astmamedicin kunde inte astmaläkaren säga att jag hade astma. Lungkapaciteten blev bara genomsnittligt 10,9 % bättre. Gränsen går på 12 %.

I veckan hade jag träff med husläkaren och vi gick igenom resultaten och hon höll med mig att jag kanske ska ha astmamedicin. Mota olle i grind eller vad det heter.  Sagt och gjort… astmamedicinen hämtades ut och påbörjades dagen efter.

Vet inte riktigt om det har gett resultat i och med att det tar tid att få resultat som hon sa. Dock märkte jag skillnad i sovtiden redan efter dag två. Behöver inte lika många timmar av krama kudde som bara för ett par dagar sen. Tror Neo lagt märke till denna skillnad mer än jag faktiskt.

Nackdelen är att jag varit förkyld och febrig i några dagar vilket gör att jag inte funkar på topp direkt. Men, jag är duktig patient och tar mina mediciner som jag ska och allt det där.

Ny spirometri kommer att göras om några veckor för att se om det gjort skillnad. Andra åkommor och diagnoser gör att jag kommer ta blodprov och annat under hösten så mitt liv är ganska inrutad med regelbundna besök hos olika avdelningar inom sjukvården. Gilla läget liksom.

Kommentera

