Rötter i rotlösheten

Har alltid känt mig rotlös.  En sån där som fläckar runt oavsett adress, stad och människor. Kan känna samhörighet. Kan känna mig hemma på viss nivå. Men aldrig fast. Aldrig rotad. Redo att dra upp bopålarna och gå vidare. Ensamt i längden. Tärande definitivt. Tappar bort mig själv på vägen.

Som om jag lämnar en del av min själ bakom mig varje gång. Människorna jag mött, känt och haft i mitt liv under åren är som solblekta foton i minnet. En del gjorde mer intryck än andra. Några som blivit kvar som ankare i verkligheten. Dom få som varit med under alla turer i min verklighet. Virrande,  flackande, sökande. På väg. Aldrig fast.

Kortast flykt. Försöker bryta tendensen till just det. Stanna kvar. Möta fienden. Mig själv.

Enda rötter jag har i flackande verklighet är vår jag kommer ifrån. Finskan i mig. Det som alltid varit och kommer alltid finnas. Glömmer bort det ibland. Speciellt när jag inte pratat språket på ett tag. Att jag är finska är inget jag förnekar eller döljer. Funnits stunder jag gjort det. Aldrig igen. Stolt över vad jag faktiskt är. Kommer på mig själv att sakna språket. Visst är det så att jag är mer finsk än svensk här. I Finland inser jag hur svensk jag faktiskt är. Ännu en känsla av att inte höra hemma någonstans.

Men jag har rötter i mig själv. Jag inser det nu. Mer påtagligt än annars. Kalla det hemmablind eller vad ni vill, men så är det. Det blir att se på finsk krigsfilm ikväll. Komma ihåg var jag kommer ifrån. Vad jag härstammar ifrån. Sisun i mig måste blåsas till liv igen. Kan inte ha det så här. Vi överlever allt. Jag överlever allt. Vet ju mentaliteten som jag härstammar ifrån. Nog fan ska jag hitta glöden igen. Nog fan ska jag finna själen igen.

PERKELE!

Kommentera

