Tand för tunga

Vissa saker gör mig uppriktigt irriterad. Som människor med pengar pratar om det som om det är det mest självklaraste alla har lika mycket av. I veckan fick jag verkligen bita mig hårt i läppen för att inte säga saker som kunde förstöra för mig framöver. 

Jag är med i en hobbygrupp som möts en gång i veckan. Den här veckan var det terminavslutning och en av deltagarna befinner sig definitivt inte i samma sociala och ekonomiska sfär som jag och några till. 

En av tjejerna var så glad att fått låna husvagn den här sommaren och prova på semestra i Sverige för första gången. Alltså samma sfär ekonomiskt som jag kanske? Jag var glad för hennes skull och så öppnar en av tantalurorna käften och tycker att hon ska köpa husbil istället. Det är det man ska ha numera. Friheten att bara ta husbilen och göra utflykter och stanna där man känner för. 

Tjejen med lånade husvagnen kom av sig och fann sig till slut och frågade om husbil och vad det kostar. Det är här jag mest ville spy galla och hugga som en kobra. Jag valde att låtsas vara upptagen med mitt medan jag sakta kokar inombords. 

Tantalurans svar var så enkel och självklar för henne: ”Vi fick vår billigt. Den kostade bara 400 000. Jag rekommenderar alla att köpa en. Det går att få en billigt. Se bara på oss. Annars går dom bättre för 700 000.”.

Alltså. Va?! Jag sitter där mittemot henne och har svårt att förstå att hon säger så. ”Bara”?  Jag hör hur till och med tjejen med lånehusvagnen tappar målföret. En annan märker det här och försöker avstyra samtalet på annat men tantaluran fortsätter med att berätta hur inredningen ser ut och saker som hon fått köpa till för att det ska bli så bekvämt som möjligt och inte sakna något och så vidare och så vidare. 

Där sitter jag, ser rött och biter mig hårt i läppen och räknar till femtielva. Tjejen med lånehusvagnen försöker fokusera på sitt framför sig. 

Hade jag fyrahundratusen skulle nog inte husbil vara högst på listan av inköp. Jag förstår tanken med att ha en, men det förutsätter väl att ha en adress att frångå från? 

Det är ju inte så att du har brevlåda på husbilen direkt. Skulle ju vara trevligt om det var så, tyvärr inte möjligt i dagens samhälle då du tydligen ska ha adress någonstans. 
Det finns saker som gör mig uppriktigt irriterad. Människor med pengar som tror att det är så hos alla. Fan, ta av dig skygglapparna och se verkligheten. Men men så ser det ut överallt numera har jag förstått. Där klasskillnaderna blivit så markanta så snabbt att dom med pengar inte hängt med. 

Tand för tunga. Så som det ser ut nu så kommer jag fortsätta till hösten. Lika bäst att inte stöta sig med tantalurans. Hon har ju varit med i några år nu så hon har väl att säga till om. Om det fortsätter så och jag mest har lust att valstuga henne så kan jag ju byta grupp. Finns ju fler grupper och dagar inom samma verksamhet. 

Bara 400 000?!?! 

Kommentera

