Speglar både högt och lågt

Jag vet inte. Jag gillar det inte. Hon jag delar huset med gör det. Mycket. Överallt. Har inte räknat dom men det är lite för många. Oavsett var jag går så finns det spegel/speglar. 

Jag äger en, alltså 1 stycken, stor spegel. Badrumsspegel räknas liksom inte då den hör ju till standard nuförtiden. Just nu befinner sig inte min spegel ens på samma adress som mig och dessutom stått undangömd senaste åren bakom ett skåp under en trasmatta. Säger en del skulle jag tro. Men den är fin. 

Tycker liksom inte om speglar. Inte det där med att se sig själv i spegeln eller så, även om det är en del. Fet ful och äcklig känslan behöver inte ses liksom. Syns inte finns inte. 

Orsaken är egentligen den att det känns som det finns något på andra sidan. Något som inte syns. Någon? Någonting? Vad vet jag inte men känns bara mest som att bli studerad, utittad. Som portal till en värld som inte är som vår. 

Med en del speglar mer än andra. Som i sovrummen här. Tyvärr av modell som inte kan plockas ner. Varför man ens väljer den formen av speglar förstår jag inte. Jag hyr två rum. I båda rummen finns likadana speglar. På samma motsatta plats. Runda och skruvade in i väggen. I ena rummet har jag valt att gömma den bakom renfäll. I det andra blir det större tavla sen. Just nu ingenting och den är över sängen. Vet inte. Känns inte som jag är själv när jag sover. Tro mig. 

Att båda rummen sen också haft helfigurspeglar också är en annan sak. Eller att ena rummet hade spegel också stående i garderoben. Hallen ska vi inte prata om, inte heller vardagsrummet. Olika varianter högt och lågt. ”Fint” sägee hon. Känner mig iakttagen mest hela tiden. 

Just nu ryggen mot spegeln på väggen ovanför sängen. Usch säger jag bara. Tror det blir att täcka den provisoriskt med nån form av tyg tills tavla kommer på plats. 

Ogillar verkligen speglar. 

Kommentera

