Det är något med mina ögon

Vet inte riktigt. Vet inte riktigt vad det är med mina ögon som folk reagerar så häftigt på. I helgen var inte första eller enda gången. Vilket borde rimligtvis betyda att det kommer att hända i framtiden också. 

Är det inte färgen så är det hur jag tydligen ”ser” folk. Jag vet inte. Dom sitter ju där dom sitter. Inte direkt så jag kan veta vilken färg dom har just där och då. Ibland märker jag hur folk undviker att möta min blick. Kan ju vara det där att jag ”ser” liksom.

Okej. Jag förstår att det här får en del att fundera om jag förlorat förståndet helt. Så är inte fallet. Däremot har jag ögon som ändrar färg beroende på mående och omgivning. Konstigt med sant.

Vanligaste vardagsfärgen är gråblå. Neutralaste färgen jag har tydligen. När jag mår bra och är med folk jag tycker om och så så skiftar dom till grönt. Ju mer trygg och glad jag känner mig desto grönare. 

I miljö och bland folk jag inte känner och känner mig minsta osäker så går det över till gult. Nu pratar jag bokstavligen gula ögon med kolsvart ring runt. Och ja, om jag såg det på någon skulle jag också undra om dom hade linser. Nu vet jag att det kan bli så hos mig. Har fått höra att jag har ”vampyrögon” på grund av just den gula färgen. Till och med så att folk tycker det är obehagligt och bett mig ta på mig solglasögon. 

Den som möter min blick när jag är arg får då se svart. Och då överdriver jag inte ett dugg. Nu är det ju tur att jag sällan blir arg på riktigt. Irritation är en sak. 

Och oftast har jag solglasögon på mig ute. Enklast så. 

I helgen sätt jag och pratade med okänt folk. En tjej jag aldrig träffat men som man sätt och umgicks med som om vi känt varann länge. Det händer att man träffar på dom emellanåt. Hon frågade om jag kunde vara utan solglasögon ett tag då det var jobbigt att se sig själv speglas. Visst. Och hon reagerade på mina ögon. Inte bara färgen utan det att jag har närvaro och ”ser” människan framför mig. 

Fick då veta att jag hade tvåfärgade ögon. Innerst vid pupillen var det grönt som övergick till gult. Där ser man. Hur det nu ens är möjligt att ögonfärg kan ändras utifrån mående och miljö jag befinner mig i. 

Skulle vara intressant att veta vad det beror på. Tillhör nog inte det vanligaste egenskaperna som man har. Händer ju att jag undviker att se mig själv i ögonen i spegeln på grund av just det här. Vill ju inte få måendet bekräftat eller bara det att jag väljer att inte se mig själv överhuvudtaget. 

Ändå. Något konstigt är det ändå. Och ja, solglasögonen på när jag ge ut bland folk. Enklast så.

Kommentera

