Inte morgonmänniska inte utan mitt kaffe

Aldrig varit. Kommer nog aldrig bli det. Punkt.

Jag har lärt mig att leva med det. Jag har lärt mig nyanserna. Vet hur det funkar vid det här laget. Att vara ifred tills morgonkaffet är intaget. 

Jag kan vara hanterbar innan kaffet. Jodå. Inte önskvärt. Inte för mig. Inte för andra i hushållet. Relationer har lärt sig det. Och i relationer har jag också jobbat på att möta dom på morgonen. Enkelt när man älskar. 

Inte här. Inte i nuvarande situationen. Speciellt när Husfruns pojkvän är på besök och stannat natten. Jag ogillar skarpt. Verkligen ogillar. Sådär att jag känner hur jag biter ihop käkarna. Mornarna är svåra. Dagar handlar om avancerad dans ute i köket. Kvällar enklast. När kaffekvoten intagits, dagens näringsintag avklarad. Bara ta katten under armen och stänga in mig i min del av huset.

För att förenkla mitt liv härute var att inhandla en liten kaffebryggare på 0,6 liter. Räcker för mig. Slut på kaffekriget. Jag slipper umgås på mornarna. Jag får ha kaffet ifred. För det har ju varit det värsta hittills. När min kaffe antingen druckits upp eller hällts ut för att han ska ha. Husfrun dricker knappt kaffe. Han däremot. Och jo, min med. Man gör inte så. Aldrig. 

Så. För husfridens skull håller jag mig borta. Har mitt kaffe och kan njuta av morgon utan irritation. Liten seger för mig på den fronten i alla fall. Slipper umgås. Vet att mitt kaffe finns kvar när jag ska fylla på muggen. Bara det är oslagbart.

Däremot faller det inte i god jord här. Men ärligt? Det skiter jag fullständigt i. Slutsnyltat.. som om jag inte skulle märka det? På riktigt? Seriöst? Nu får dom köpa och hålla sig till sitt eget kaffe. Buhu. Eller hur? 

Snart dags för dagens andra omgång av kaffebryggning. Bara för att jag kan.

Kommentera

