Om gårdagens dåd

Avviker från vanliga dravlet jag brukar skriva om. Kommer skriva det här den här gången och lämnar ämnet sen helt. Tänker inte lägga mig i samhällsdebatten. Inte heller annat om politik eller terrorism. Jag gör undantag här och nu. Punkt. 

Det finns terrordåd och sen finns det terrordåd. Det finns terrorister och sen finns det terrorister. För mig är han i Finland långt värre än någon av dom i andra större europeiska länder. Orsaken är enkel: tillvägagångssättet. 

Låt mig förklara.

För mig är han i Finland långt farligare då han gjorde det personligt. Han valde inte någonting som gör mest skada på flest antal människor eller materiella skador. Han valde inte heller något som ger honom distans till det han skulle göra. Inga bomber. Ingen lastbil. Inga skjutvapen. Nej, han valde kniv. Han valde ett vapen som kräver kroppskontakt. Han valde ett vapen som gjorde att han förmodligen också mötte sina offer ansikte mot ansikte. Att dom såg den som skulle ha ihjäl dom. 

För mig är det långt farligare än andra terrorister och terrordåd. Det krävs en helt annan mentalitet att utföra den sortens dåd än dom bakom ratten eller skjutvapen. En annan sorts galenskap.

Det här betyder ju inte att jag tycker att det i Finland var värre än i andra länder. Nej. Jag tycker inte om det. Skrämmande utveckling i världen. Fördömer det definitivt. 

Och nej. Ingen jämförelse om skadade, döda och så vidare. Det är inte det jag skriver om här. Jämföra dåd är bara fel. Respektlöst gentemot offren och deras familjer. Jag skriver om mina tankar kring gärningsmän, terroristen.

Så. Nu hat jag skrivit mina tankar kring det här. Första och sista gången. Jag har ingen politisk blogg. Tänker inte börja nu. Bara det att för mig är han bakom dådet i Finland mer skrämmande än dom i andra länder hittills. Men, det kanske är bara jag.

Kommentera

