Rensning hos morsan

Åkte hit för att hämta böcker. Böcker som funnits i morsans bokhylla så länge jag kan minnas. Hon ville göra av med dom utan att slänga dom. Möjligheten kom att skänka dom till bibliotek på kontinenten. Och där kom jag in. Rensning och sortering och packa bilen med det som ska skeppas iväg. Nu blev det inte alla hon har. Vill ju spara några. Förstår det. Och av det hon ska göra av med sparade jag en del. Vore konstigt annars. En del går till Bror också. 

Förutom lasset till tippen så kommer det att vara tio papperskasse med böcker som får nytt liv i solen. Bilen kommer väga en del när jag åker härifrån idag. Visserligen blir det jag ska behålla stanna kvar tills jag har eget hem att frakta det till. Just nu skulle det bara vara ivägen eller vara kvar i bilen i en månad. Vore dumt och onödigt just nu. 

Morsan är en hoarder. Samlare. Slänger inte saker i onödan. Spara på sånt som kan vara bra att ha ifall att hon kanske kommer att behöva i framtiden. Det vill säga aldrig. Nu rensade hon ganska bra när hon flyttade från hus till lägenhet, men ändå. Finns mer. Tro mig. 

En annan sak vi rensat ur och tömt är skafferiet. Gammal utgången mat fick gå innan det promenerar ut av sig själv. Nu var det ju inte så illa… än. Var väl en tidsfråga om ni frågar mig. Fyllde en hel kompostbehållare i soprummet med utgången mat så ni förstår nog vad jag menar. Äldsta var nog bäst före 2009. Pasta, mjöl, kryddblandningar och annat hon inte använt när det skulle gjorts. Så nu har hon kvar det som fortfarande är ätbart och håller ett år framåt. 

Tror jag fick henne att förstå att det behöver inte inhandla saker ”ifall att” och ”billigt med fler”.  Blir ju inte billigt i längden. Just där och då kanske. Står det ändå och blir gammalt inte så mycket.

Tog det här den här helgen. Mer kvar. Böckerna var prio nu. Skafferiet mest för att jag upptäckte det. Finns mer att rensa. Blir bara trött av tanken. Men, Rom byggdes inte på en dag. Bara det att veta att när jag passerar här snart på väg upp till jultomtens land så följer två kartonger med mig. 

Blir nog bra det här. Bara hon ger fan i att fylla på med annat skit nu när bokhyllan blev tom. I och för sig har hon tillräckligt mycket och mer prydnadsföremål så det räcker och blir över. Senare projekt. Avslutar den första påbörjade först med att frakta böcker till mellanhanden på vägen. 

Det här inlägget postades i bil, boende, familj, flytt, folk, mat, resor, vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

